מצטערים, ההרשמה הסתיימה.

השתלמות מקצועית: פנים רבות לכבד - היכרות עם הכבד כאיבר עיקרי לטיפול בגוף ובנפש וכמפתח לטיפול ולאיזון של אנרגיית החיים. הקשר בין הכבד כאיבר למרידיאן הכבד והקשר למנעד הרגשי מכעס, דרך מירמור, תסכול ועד לאדישות ודיכאון. תפקידי הכבד בפוריות הנשית, הקשר בין הכבד למחזור הדם בגוף, טיפול במחלות כבד, טיפול סו-ג'וק בשחמת כבד, טיפול סו-ג'וק בצהבת C, טיפול סו-ג'וק בכולסטרול ובסוכרת, ניקוי כבד בסו-ג'וק, טיפול במחלה אוטואימיונית של הכבד בסו-ג'וק, טיפול סו-ג'וק באלרגיות, טיפול סו-גו'ק במחלות דלקתיות וכאבי שרירים נודדים.


  • תאריך: 14/04/2019 18:00
  • מיקום ישראל ב"ק 3, Tel Aviv-Yafo, Israel (מפה)
  • מידע נוסף: איגוד הסו-ג'וק הבינלאומי סניף ישראל, קומה 0

תיאור

רקע פיזיולוגי

הכבד הוא הבלוטה הגדולה ביותר בגוף האדם השוקלת כ-1.5 ק"ג . מיקומו של הכבד בצד הימני של חלל הבטן, מתחת לסרעפת ומעט מעל כיס המרה.

לכבד שלשה תפקידים עיקריים: וסקולרי, מטבולי והפרשתי.

מבחינה וסקולרית, הכבד מהווה "בנק דם" חשוב בגוף. בנוסף הוא מסנן את הדם, ומנטרל חומרים רעילים. על ידי פירוק החומר או על ידי קשירת מולקולה נוספת לחומר הרעיל וכך מבטל את רעילותו. הוא גם מנקה את הדם מחיידקים, אנטיגנים ונוגדנים. הכבד מייצר חלבוני דם, ואחראי על ויסות רמתם של החלבונים בדם. הכבד גם מייצר תאי דם אדומים אצל העובר ובמבוגר מסיים את הפירוק של ההמוגלובין.

מבחינה מטבולית הכבד הוא איבר חשוב בעל פעילות מטבולית רבה ועל כן מכונה הוא "בית החרושת הכימי" של הגוף. רוב הגלוקוז המגיע ממערכת העיכול מתפלמר בכבד לרב-הסוכר גליקוגן. תאי הכבד מפרקים את הגליקוגן לחד-סוכרים בזמנים שבין הארוחות ובצום. כך מווסת הכבד את רמת הגלוקוז בדם ומבטיח אספקה קבועה של גלוקוז לתאים ולרקמות להפקת אנרגיה.

הכבד מייצר שומנים ואוגר אותם (בנוסף לחומרים חיוניים נוספים כגון ויטמינים, חומצות אמינו וברזל). כמו כן, כאשר מתדלדלים מאגרי הגליקוגן והשומנים, מתרגם הכבד את החומצות האמיניות לחומצות שומניות להפקת אנרגיה.

הכבד גם אחראי על פינוי עודפי אסטרוגן וסטרואידים.

הכבד מסנתז את החלבון אלבומין וחלק מהגלובולנים, פיברינוגן ופרותרומבין לקרישת הדם.

מבחינה הפרשתית בכבד נוצרים מלחי המרה המסייעים בתחלוב (סוספנסיה) של השומנים ותהליך פירוקם ולתהליך של ספיגת ויטמינים. הכבד מפריש כל יום כליטר מיצי מרה. למיצי המרה תפקיד נוסף של סילוק רעלים בתוך הגוף עצמו.

ברפואה הטבעית, הכבד הוא אולי האיבר המרכזי והחשוב ביותר. כאשר הכבד לא מתפקד כמו שצריך (לא תמיד זה תואם לבדיקת תפקודי כבד מבחינת הרפואה המערבית), אנו נתקלים בסימפטומים רבים במערכות הגוף, כגון בעיות עיכול, חולשה חיסונית, בעיות עור מכל הסוגים, אלרגיות אשר עשויות להתבטא על פני העור, במערכת העיכול ובמערכת הנשימה, מיגרנות, בעיות הורמונאליות, מצבי רוח, התפרצויות כעס, גירודים, דלקות שרירים או גידים שאינן חולפות, כאבים הנודדים ממקום למקום בגוף ועוד...


הכבד קשור באופן ישיר לניקוי רעלים שונים מהגוף בהקשר לתרופות, תוספי מזון, אלכוהול, קפה, כימיקלים שונים הנספגים בגוף מהמזון, ממתיקים מלאכותיים ועוד. בנוסף, הכבד קשור לסילוק רעלים ממערכת העיכול, סילוק רעלים ממערכת העור, רעלים המצטברים בפרקים, כגון במצב של דלקת מפרקים וכו'.

כמו כל מסנן חשוב, על הכבד לעבור ניקוי, הזמן הטוב ביותר לבצע ניקוי זה הוא באביב.

 לניקוי ולאיזון של פעולת הכבד, המתמודד עם רעלים רבים, יש חשיבות ממדרגה ראשונה. למען האמת, ללא התייחסות לניקוי וחיזוק הכבד, רוב הטיפולים הרלוונטים פשוט לא יעילים במידה הרצויה. בתקופת האביב, ישנה חשיבות רבה לניקוי הכבד, כגורם מרכזי בהכנה והתמודדות של הגוף עם אלרגיות האביב או "קדחת השחת".


עפ"י ה- ה- Nei-Jing (ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב Huang Di , 2600 לפנה"ס), עונת האביב מסמלת התחדשות, עשייה ופריחה, זו העונה הטובה והחשובה לניקוי הכבד והגוף ופתיחה בתהליך התחדשות והבראה.


קדחת השחת הוא מצב המתאפיין בנזלות, התעטשויות, עיניים דומעות ולעיתים כאבי ראש. הבסיס לכך הוא אלרגני, כלומר פעילות יתר של מערכת החיסון, המגיבה בעודף לחומרים שונים כגון פריחת העצים וכמובן למזנות אותם אנו צורכים, בין אם מדובר באלרגיה ממשית, המתבטאת בבדיקות דם, או מה שאנו ברפואה הטבעית מכנים "אי סבילות למזונות". בשורה התחתונה, לגוף ולכבד בפרט, העמוס ברעלים, קשה להתמודד והוא מגיב בסימפטומים שונים, כגון אלה שהוזכרו כאן. מעבר לניקוי הכבד, נשתמש בצמחי מרפא להקלה על הנזלות ושאר הסימפטומים וכן בצמחים אנטי אלרגניים, מווסתי מערכת החיסון ואחרים, אך לניקוי הכבד יהיה מקום מרכזי, גם במניעה.


ניקוי כבד ניתן ואף כדאי להתחיל באמצעות תזונה, בין אם מדובר בהימנעות מאותם "רעלים" בתזונה, כדי שלא להעמיס על הכבד ועד תזונה ושתייה, המסייעות לכבד לפנות את הרעלים. הגישות מגוונות, חלקן די אגרסיביות וחשוב לזכור שבחלק ניכר מהמקרים צפויה ריאקציה של יציאת רעלים מוגברת, כגון פריחות, פצעונים בעור, שיבוש זמני של תפקוד מערכת העיכול, ריח רע מהפה, עייפות, החמרה של סימפטומים שבגללם מלכתחילה יזמנו את הניקוי ועוד. לכן חשוב להתאים את אופי הניקוי למצבו הרפואי ואף הנפשי של המטופל. אנשים חלשים וחולים כרוניים, העמוסים בתרופות ורעלים, עלולים להגיב בצורה קשה יותר ולהם מומלץ להיזהר בתהליך. גם אצל אנשים הנוטים להתרגז בקלות, או אנשים הטרודים כרגע ברגשות קשים של כעס וקינאה נוכל לצפות לריאקציות, כלומר להתפרצויות, חוסר סבלנות וכו'. לכן חשוב לשתף את המטפל בכל תגובה לטיפול, כדי שיידע להתאים את שיטת הניקוי הנכונה לכל אדם ולסייע בהקלה על הריאקציה, במידה ואכן קורה.





דרך אפקטיבית לפתוח בתהליך הניקוי, היא על ידי שתית תערובת של חצי כוס מים חמימים, בתוספת מיץ מחצי לימון טרי וכף שמן זית, על הבוקר, על בטן ריקה, לתקופה של שבוע שבועיים. התערובת ממריצה את מיצי המרה ומעודדת ניקוי עדין ואפקטיבי של הכבד ומערכת העיכול. ישנן דיאטות אורז, המתמקדות בצריכת אורז מלא ומאש במשך כשבועיים, שתייה מרובה והחזרה הדרגתית של מזונות מחזקים ומנקים לתפריט, דיאטות מיצים, שלטעמי לא מיועדות לאנשים חלשים ועוד. אני ממליץ על שימוש בצמחי מרפא, בהכוונת בעל מקצוע כמובן המסיע לניקוי ואף שיקום של הכבד. בחרתי להתמקד במספר צמחים חשובים ואפקטיביים, לתהליך ניקוי הכבד, צמחים שיעזרו בתהליך הניקוי ואף בתהליך השיקום וההגנה על הכבד מנזקי היום יום.




צמחי מרפא מומלצים:



Taraxacum officinalis- שן ארי:

צמח חשוב, המפנה רעלים, בכל הקשור למחלות עור, בעיות פרקים, עודף סוכר ועוד וכן משפר הפרשה ומסיסות של מיצי מרה- כלומר כל מה שקשור לעיכול תקין של המזון. כמו כן הצמח ידוע כמגן על הכבד ומביא לפעילות אופטימאלית שלו.

Silybum marianum- גדילן:

הצמח נחקר והוכח כמגן על הכבד ומשקם כבד, כנוגד חימצון עוצמתי, באמצעות הגברת פעילות של אנזימים נוגדי חימצון בכבד, מעכב תהליכים דלקתיים, מעודד תהליכי ניקוי רעלים, על ידי הגברת פעילות אנזימים כגון גלוטטיון, האחראי לפינוי של תרופות, כימיקלים ואף מגוון רחב של הורמונים. הגדילן מתאים לטיפול במחלות כבד שומני ומצויין לכל תהליך של ניקוי הגוף, בעיקר לשיפור תפקוד מערכת העיכול והסימפטומים הנלווים לכך, גם במערכות נלוות. הצמח נחשב לבטוח מאוד לשימוש וניתן לצרוך ממנו בכמוסות, בנוזל ואף ישירות, בקלייה של הזרעים או טחינתם ושימוש בהם בשתייה ובמזון. דווח על אחוז בודד של אנשים הרגישים לצמחים ממשפחת המורכבים, כגון קמומיל ומגיבים בהפרעות עיכול קלות.

Cynara scolymus- עלי ארטישוק:

 גם צמח זה שייך למשפחת המורכבים, כך שיש לקחת זאת בחשבון. הצמח משמש, משחר ההיסטוריה, להגנה על הכבד מרעלים שונים, לתמיכה בתפקודו וכן לשיקום הכבד לאחר פגיעה, להורדת טריגליצרידים וכולסטרול ואף כצמח נוגד חמצון חזק. הצמח נחשב בטוח ללקיחה ממושכת ועושה עבודת ניקוי יעילה ומתמשכת, אך אינו מתאים לסובלים מחסימה בדרכי המרה.

חילבה – Trigonella Foenum Graecum

אחד מצמחי המרפא החשובים ביותר לשיקום כבד פגוע. מצוין לסתירת רעלים, שיקום כבד, ניקוי כבד, הורדת סוכר, כולסטרול וטריגליצרידים. ידידותי ונוח לשימוש. (השימוש בטינקטורה של חילבה אינו מפיץ את הריח האופייני בזיעה).

כורכום – Curcuma Longa

נוגד חימצון וסותר רעלים יוצא מן הכלל, מוריד כולסטרול וטריגליצרידים בצורה יעילה ביותר, משקם כבד, נוגד דלקת, מעודד התחדשות רקמות, ממריץ דם, משפעל מרה, אנטי סרטני, מצוין לבעיות עור.

שומר – Foeniculum Vulgare

צמח עדין וידידותי, מניע עיכול, נוגד גזים, נוגד עווית, מעודד הרזיה.

ציפורני חתול – Calendula officinalis

צמח ממריץ ומנקז מרה עדין, מעולה לבעיות עור בשימוש פנימי וחיצוני, מוריד רמת שומנים בדם, נוגד דלקת וזיהומים, מנקז לימפטי ועוצר דימומים.


ניקוי הכבד נמשך כ-3 שבועות, במהלכן מומלץ להמעיט במזונות מהחי, כולל מוצרי בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב ולצרוך דיאטה דלת חלבונים. במהלך התקופה יש לשתות הרבה מים ולהימנע ממאמצים גופניים חריגים.


תופעות לוואי צפויות:

 בשבוע הראשון צפויה עייפות, נטייה למצבי רוח, כעסים עלולים לצוץ ולהשתחרר, פעילות מערכת עיכול מוגברת, לאחר מיכן התחושה בגוף צריכה להיות הרבה יותר טובה, ובהמשך תחושה של קלילות וניקיון.


מזונות מומלצים: סלטי עלי ירוקים, סלטי ירקות, ברוקולי, שעועית ירוקה, מאש, אורז מלא, נבטים, פטרוזיליה, כוסברה, שומר, עדשים ירוקות, חומוס מבושל (לא ממרח), חומץ, מיץ לימון, שמן זית.


אין לאכול: מזון מטוגן, מזון מעובד, קמח לבן, סוכר לבן, מוצרי חלב, אורז לבן, מזון שומני במיוחד, להימנע כמה שיותר ממוצרים מן החי, קפה, תה שחור , ועישון על סוגיו.

 

אופן הנטילה:

מומלץ להתחיל במינון מינימלי של 20 טיפות (1 מ"ל)  ב-1/3 כוס מים , פעם ביום על בטן ריקה (עדיף על הבוקר).

כעבור שלושה ימים עוברים לפעמיים ביום (עדיף בוקר וערב).

מומלץ בשלב זה להרים אלי טלפון להתייעצות לגבי תחושות בגוף ומינונים נוספים.

כעבור יומיים נוספים להעלות את המינון ל-2 מ"ל (40 טיפות) פעמיים ביום.

כעבור שלושה ימים נוספים אם מרגישים בסדר, יש להעלות את המינון ל-60 טיפות (3 מ"ל ) פעמיים ביום.


במידה ומופיעים כאבי ראש, יש להגביר את שתיית המים ולהוריד חזרה את המינון למינון נמוך יותר.


בהשתלמות זו נלמד להכיר את הפנים של הכבד ותפקידיו השונים וכיצד לשלב טיפולי סו-ג'וק בכבד במצבים רפואיים ונפשיים שונים. 

בטיפולי סו-ג'וק נתייחס לכבד כאיבר עיקרי לטיפול בגוף ובנפש וכמפתח לטיפול ולאיזון של אנרגיית החיים. נלמד על הקשר בין הכבד כאיבר למרידיאן הכבד והקשר למנעד הרגשי מכעס, דרך מירמור, תסכול ועד לאדישות ודיכאון. נלמד על תפקידי הכבד בפוריות הנשית, שילוב של טיפולי כבד שונים בטכניקות שונות כחלק מטיפולי סו-ג'וק לבעיות פוריות נשית. הקשר בין הכבד לפוריות גברית ושילוב בטיפולי סו-ג'וק בפוריות גברית. הקשר בין הכבד למחזור הדם בגוף, טיפול במחלות כבד, טיפול סו-ג'וק בשחמת כבד, טיפול סו-ג'וק בצהבת C, טיפול סו-ג'וק בכולסטרול ובסוכרת, ניקוי כבד בסו-ג'וק, טיפול במחלה אוטואימיונית של הכבד בסו-ג'וק, טיפול סו-ג'וק באלרגיות, טיפול סו-גו'ק במחלות דלקתיות וכאבי שרירים נודדים.