2 דקות קריאה
טיפול טבעי בפריצת דיסק


טיפול טבעי בפריצת דיסק

שיטת הסו-ג'וק הינה אחת מהשיטות המתקדמות ביותר לריפוי גוף ונפש.
על מנת לטפל בפריצות דיסק בשיטת הסו-ג'וק, ראשית יש להבין את המנגנונים הפיזיולוגיים והאנרגטיים המעורבים בתהליך הפריצה.

פריצת דיסק, צניחת דיסק בין חולייתי
 (Spinal disc herniation, prolapsus disci intervertebralis, slipped disc)
תופעה המתרחשת כאשר מתרחש קרע במעטפת הסיבית (anulus fibrosus) של אחד הדיסקים הבין-חולייתים (discus intervertebralis (בעמוד השדרה והחומר הג'לטיני הסמיך הנמצא בתוכו (Nucleus pulposus) דולף החוצה.
פריצת דיסק לרוב מתרחשת בעקבות שינויים ניווניים המחלישים את המעטפת הסיבית של הדיסקים (תופעת "הומו") או בעקבות פציעה בעקבות הרמה לא נכונה של משא או תאונה (הטרו).
פריצת דיסק עלולה לגרום לכאב גב ולכאב באזורים אחרים בגוף.
במקרים רבים גורמת פריצת דיסק גם לפגיעה בעצב השת, (sciatic nerve)  העצב העובר מחלקו האחורי של האגן, דרך העכוז ושתי הרגליים אל כפות הרגליים
לחץ על העצב הסכיאטי עלול לגרום לתסמינים הבאים:
כאב חריף המקרין על אחת הרגליים או על שתיהן
הפרעה בתחושות לאורך הרגל או בכפות הרגליים
תחושה של שריפה, צריבה, נימול או כבדות באחת הרגליים או בשתיהן


קצת רקע על עמוד השדרה
עמוד השדרה מורכב מ- 24 חוליות הממוקמות בטור אחת מעל השנייה ועוד 2 יחידות של עצמות מקובעות
7 חוליות צוואריות C1-C7
12 חוליות גב T1-T12
5 חוליות מותניות L1-L5
עצם עצה (סקרום Sacrum)
עצם זנב (Coccyx)

בין כל שתי חוליות ממוקם דיסק. הדיסק הינו רפידה סחוסית עגולה שנועדה לבלום זעזועים ולרפד את המרווח הקיים בין החוליות. הדיסק עשוי מקרום סיבי וקשה (anulus fibrosus)  ובתוכו חומר סמיך דמוי ג'ל (Nucleus pulposus). הדיסקים משמשים כבולמי זעזועים ומרככים את השפעת תנועות הגוף על החוליות.

חוט השדרה הוא מבנה רגיש מאד העובר בתוך תעלת עמוד השדרה. חוט השדרה מכיל תאי עצב וקבוצות של סיבי עצב המחברים את כל חלקי הגוף אל המוח.

מה מתרחש בשעת פריצת דיסק?
פריצת דיסק מתרחשת כשהקרום שעוטף את הדיסק נקרע והג'ל שבתוכו פורץ החוצה. בלט דיסק הינה תופעה בה  הדיסק זז ממקומו אך הקרומים אינם נקרעים. .
 הגורם לפריצת דיסק אינו תמיד ידוע אם כי גיל מהווה גורם סיכון. ככל שמתבגרים מאבדים הדיסקים את יכולת הגמישות שלהם (תופעת יובש – תהליך הומו) , כתוצאה מכך הם נוטים להתבקע יותר בקלות.
במקרי פריצת דיסק, הדיסק שניזוק והג'ל שיוצא עלולים ליצור לחץ על חוט השדרה כולו או על שורש עצב בודד ולגרום לכאב הן באזור הדיסק הפגוע והן באזור הגוף שמופעל על ידי העצב שהדיסק לוחץ עליו.
תהליך הפריצה והפציעה מביא ליצירת דלקת מקומית אשר מגבירה את תחושת הכאב בנסיון "לספוג" חזרה את הנוזל. הדלקת מגבירה את תחושת הכאב והכאב בתורו מגביר את הדלקתיות, לכן ההחלמה מפריצות דיסק הינה איטית והדרגתית. במקרים של פריצות דיסק קשות אשר מביאות לאי שליטה בסוגרים יש לבצע ניתוח באופן מידי. במקרים אחרים בהם הכאב בלתי נסבל ופוגע בצורה משמעותית באורח החיים, האופציה השכיחה ביותר היא ניתוח להסרת חלק הדיסק הפגום ושיחרור העצב הלכוד.
שכיחות 
פריצת דיסק שכיחה בעיקר בגילאי 30-50. אצל גברים התופעה שכיחה פי שתיים מאשר אצל נשים. לרוב מתפתחת פריצת דיסק בגב התחתון באזור הלומברי, לרוב L4-L5 או L5-S1.

אבחון
אבחון פריצת דיסק מתבצע ע"י אורטופד. הרופא יבצע בדיקה גופנית במהלכה יבחן את הרפלקסים, חוזק השרירים, יכולת ההליכה ואת התחושה בגפיים, בהמשך יבוצע צילום רנטגן, CT ו או -MRI.

טיפול
התאוששות מפריצת דיסק עשויה לארוך 4-12 שבועות. במצבים מסויימים הכאבים הופכים לכרונים ומלווים את המטופל לאורך שנים. לרוב יכלול הטיפול שילוב של פיזיותרפיה, עיסוי, תרגול ותרופות להקלת כאב..

התהליך הטבעי: עם הזמן הדלקת שוכחת והדיסק הפגוע מתרחק מהעצבים. נסיגת הדיסק מהעצב מפחיתה את תחושת הכאב ואיתו יורדת מגבלת התנועה.

פעילות גופנית:
למטופלים הסובלים מפריצת דיסק מומלץ להמשיך להיות פעילים. אף שמיד לאחר הפציעה יהיה קשה להתנועע. לאחר כמה ימי מנוחה רצוי לשוב לפעילות הדרגתית. כאשר הגב נמצא בתנועה קלה, יש זרימת דם ולימפה, פינוי רעלים וההתאוששות תהיה מהירה יותר.

מומלץ לבצע תרגילי התעמלות שאינם כרוכים באימוץ הגב. שחייה נחשבת לפעילות גופנית מועדפת מאחר שהמים נושאים את משקל הגוף ומפחיתים את העומס על המפרקים. בשיטת הסו-ג'וק אנחנו ממליצים על ביצוע תרגילים של יוגה של החיוך ותרגילי סאם ואן דונג וסאם ואן דונג ע"י מאמן מוסמך.

מניעה
שמירה על אורח חיים בריא, הרמה נכונה של משאות ופעילות גופנית מתונה על בסיס קבוע דוגמת סאן ואן גונג , סאם ואן דונג, יוגה או טאי צ'י עשויים למנוע כאבי גב ולהפחית את הסיכון ללקות בפריצת דיסק.
מומלץ להתאמן בצורה סדירה. אנשים אשר במסגרת עבודתם או אורח החיים שלהם יושבים בצורה ממושכת מול המחשב, מומלץ לעשות הפסקות של תנועתיות לאגן ותרגול נשימה עם תנועה ספיראלית דוגמת סאם ואן דונג לשחרור האנרגיה הכלואה. הסטאטיות הנגרמת מישיבה ממושכת מביאה לקיבוע של האגן, ולירידה בגמישות הרקמות אשר עשויה לגרום בהמשך לכאבי גב או פריצת דיסק.

בשיטת הסו-ג'וק הטיפול בפריצת דיסק מתבצע במספר שלבים ומאוד תלוי באבחון.
אופי הטיפול משתנה במקרים בהם הדיסק התנוון ולכן נבקע ומקרים בהם הוא נפרץ בעקבות פציעה.
1. טיפול סו-ג'וק באמצעות השתקפויות – מערכות ההשתקפות הינן הדרך הפשוטה והנוחה ביותר לטיפול בפריצות דיסק, גירוי של נקודת ההשתקפות התואמת את מקום הפגיעה מאפשרת לגוף להוריד את הדלקת ולכווץ את הדיסק מאזור העצב הפגוע. את הגירוי אפשר לבצע באמצעות עיסוי, מגנטים, צבעים, זרעים ומחטים.
2. טיפול באמצעות 6 קי: האזור בו מתבצעות רוב הפציעות מוגדר כאזור יובש, האזור הנשלט ע"י צ'אקרת היובש – סוודיסטנא. על פי 6 הקי, בלט של דיסק יאופיין כלחות, בקע של דיסק כיובש ופריצת דיסק כקור. הטיפול יעשה על פי הסימפטום (כרוני או אקוטי) וישלב על פי רוב את מרידיאן שלפוחית השתן.
3. טיפול באמצעות דיקור שלושת המקורות: דיקור שלושת המקורות הינה שיטת הטיפול המתקדמת ביותר. באמצעות שיטה זו ניתן לשלוט ו"לתכנת" מחדש אזור מאוד מדויקים בגוף האדם. על פי אופי הבעיה והאבחון המדויק ניתן להגיע לאזור הדיסק הפגוע ולאזן את האנרגיה הדומיננטית הורדת הטרו וחיזוק הומו במצבי פציעה אקוטיים והורדת הומו חיזוק הטרו במצבים כרונים או ניווניים. לרוב האפקטים מידיים.
4.      סו-ג'וק קי – בשיטת הסו-ג'וק קי אנחנו עובדים על איזון התעלות האנרגטיות בגוף. תעלות אורכיות, תעלות רוחביות ותעלות ספירליות. במקרי פריצת דיסק לרוב תהיה הפרעה בזרימה בתעלות V3,V4,V5. לרוב נטפל באמצעות מגנטים במקרים בהם תהיה תגובה מיידית.

במחקר שנערך באיגוד הסו-ג'וק הבינלאומי בקרב 50 מטופלים עם פריצות דיסק נמצא כי טיפול בשיטת הסו-ג'וק הביא לשיפור משמעותי בקרב 93.5% מהמטופלים.

המחקר גם העריך כעבור כמה טיפולים צפוי להגיע אפקט, 30% זכו לאפקט משמעותי בזמן הטיפול הראשון,בעוד מעל % 70 דיווחו על שיפור משמעותי בתום הטיפול השלישי, ן-80% כעבור הטיפול ה-5.