1 דקות קריאה
מבוא לתורת הנגיפים ואיך להכין את גופכם וגוף ילדכם לחורף בשילוב סו-ג'וק וארומותרפיה

קצת על הנגיפים ואיך להכין את גופכם וגוף ילדכם לחורף בטיפול משולב סוג'וק וארומותרפיה

מאת ד"ר זוהר יגיל

תכלית הקיום שלנו, הניוטרו, ההרמוניה המושגת באמצעות האינטראקציה בין כוחות ההטרו ההומו והניוטו, היא ללא ספק תופעה מופלאה.

ניקח את הניוטרו שלנו, את המבנה הספיראלי המוזכר לעיל ונתבונן שוב במולקולת ה-DNA.

הקידוד המופלא הזה, שנמצא בכל תא ותא שלנו בצורה זהה אבל בצורה מופלאה מתבטא בכל תא בצורה שונה, ליצירה של רקמות שונות, איברים שונים ומערכות שונות ולא רק זה, אלא כולן פועלות יחדיו בהרמוניה מופלאה ומושלמת שנקראת אורגניזם. איור מס' 1.

ה-DNA מהווה את התבנית לפיה הכל מקודד, כל ההרמוניה של האורגניזם, היקום המוקטן וסודות קיומו בהרמוניה.

כעת, נפנה לעולם האורגניזמים ונתבונן בו בראי שלושת המקורות.

בהתבוננות בהתפתחות צורות החיים השונות על פני כדור הארץ נוכל לזהות  חיידקים (תא פרוקריוטי או בקטריה) ,  חד תאיים (אאוקריוטים כמו שמרים) , ויצורים רב תאיים (איור מס' 2).

החיידק או הבקטריה הינה צורת קיום קדומה יותר, אשר אינה מכילה מדורים והיררכיה לעומת חד התא האאוקריוטי שמרכיב את האורגניזמים המפותחים יותר.

אבל ברקע, צורת קיום קדמונית אשר אינה מסוגלת לקיום עצמאי, הינה רק חומר גנטי (DNA/RNA) ומעטפת. היצור הקדום הזה נקרא נגיף או וירוס.

נְגִיף (וִירוּס; מלטינית: Virus, נגזרת של מילה שמשמעותה "רעל") הוא טפיל שאינו מסוגל לקיום עצמאי ותלוי בתא חי מארח כדי להתרבות. כל נגיף בנוי מצבר מולקולות ביולוגיות הכוללות חומר תורשתי (DNA או RNA, חד-גדילי או דו-גדילי) ומעטפת המכילה חלבונים. כשלעצמו, הנגיף חסר כל פעילות חיה מחוץ לגוף המאכסן; לאחר חדירתו לתא, מערכות התא מאפשרות את התרבותו.

בשל עובדה זו, הנגיף אינו נחשב לחומר חי, עד כניסתו לתא חי. קיים ויכוח על הגדרתם של נגיפים במדע ובפילוסופיה. רוב המדענים אינם מגדירים את הנגיף כיצור חי הואיל והוא אינו תא, ויכולת ההתרבות שלו תלויה לחלוטין בתא המארח.

התחום המדעי העוסק בחקר הנגיפים ובגופיפים דמויי-נגיפים נקרא וִירוֹלוֹגְיָה. הווירולוגיה חוקרת את מבנה הנגיפים, את סיווגם ואת האבולוציה שלהם, את דרך הדבקת התא וניצולו לצורך התרבותם, את המחלות שלהן הם גורמים, את השיטות לבודד אותם ולגדל אותם, ואת הפוטנציאל האפשרי שלהם במחקר ובריפוי מחלות. הווירולוגיה נחשבת הינה ענף של מיקרוביולוגיה ושל פתולוגיה.

בעולם קיימים כ-3000 נגיפים מוכרים מתוכם כ-220 ידועים כפתוגנים. בכל שנה מתגלים 3-4 נגיפים חדשים. מאוד קשה לזהות וירוסים ואם לא מחפשים...לא מוצאים.

אולם בהתאם לאופיו של הנגיף, נגיפים חדשים יכולים להיווצר בכל הדבקה ויראלית של מאחסן בשל המבנה של הנגיף וחוסר היכולת שלו לשכפל את עצמו בצורה עצמאית.

גודל הנגיף הינו  קוטר של בין  10nm ל-300 (מילארדית המטר) קטן פי 1000 לפחות מקוטר תא אנימלי (בע"ח). קוטר כדורית דם אדומה הוא 6 מיקרון (מליונית המטר).

מחלות ויראליות:

נגיפים אחראיים למחלות רבות בהן מחלות נפוצות כמו הצטננות, שפעת, אבעבועות רוח ושלבקת (הרפס). במקרים רבים בהם סובלים אנשים מכאבי ראש, צוואר תפוס, חולשה וסחרחורות עד לתופעת הפציאליס, מעורבים נגיפים.

הנגיפים עשויים לגרום גם למחלות קשות דוגמת האבולה, כלבת, האיידס, שפעת העופות ו-SARS. חלק מהמחלות הנגרמות על ידי נגיפים הן מחלות עונתיות. לדוגמה, בחורף נפוצים נגיפים של מערכת הנשימה כמו שפעת, RSV, נגיפי הקורונהוירוס, פיקורנהוירוס, פפילומה ועוד. בקיץ, למשל, נפוצים נגיפי המעיים שעלולים לגרום לדלקת קרום המוח הנגיפית.

נגיפים מסוימים כמו אדמת, שלבקת ונגיף ה-CMV מסוכנים לעובר בשליש הראשון של ההיריון ולכן מחסנים היום נשים כנגד אדמת. נגיף ההרפס (שלבקת) הוא הנגיף הראשון שבודד בתרביות רקמה, אצל אנשים רבים (70% מהאוכלוסייה) ההרפס נמצא בגוף בצורה לטנטית (רדומה) ומתפרץ אצל אנשים שונים בכל פעם מחדש, במיוחד אחרי מחלת חום כלשהי, חשיפה לשמש, וסת אצל נשים, מצבי חולשה חיסונית או סטרס נפשי או פיזי.

לזני נגיפים שונים יש מנגנונים אחרים הגורמים למחלות באורגניזם המארח. ברמה התאית יכולים נגיפים לגרום להרס תא (cell lysis), ובאורגניזמים רב תאיים מוות של תאים רבים עשוי לפגוע בכל האורגניזם. נגיפים יכולים להפר את ההומאוסטזיס ולגרום למחלה, אולם הם יכולים להתקיים באורגניזם גם מבלי לגרום נזק. דוגמה לכך היא נגיף ההרפס הגורם לשלפוחיות בעור, ויכול להיות רדום בגוף האדם בלי שיורגש. מצב רדום זה נקרא תקופת חביון (latency). הנגיף עשוי להתפרץ מאוחר יותר ממצבו הרדום, כמו בשלבקת חוגרת.

נגיפים מסוימים גורמים למחלות כרוניות, שבהן ממשיך הנגיף להתרבות בגוף למרות מנגנוני ההגנה של המארח. דוגמאות לכך הם הצהבת הנגיפית הפטיטיס B והפטיטיס C. בני אדם הנדבקים כרונית בנגיף נקראים "נשאים", ובאוכלוסיות שבהן יש שיעור גדול של נשאים הנגיף נחשב אנדמי.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הסטרס והנגיפים כאפידמיה – המגיפה של המאה ה-21.

הנגיפים נישאים באוויר סביבנו וחלקם נמצאים עלינו עכשיו ברגעים אלו.

אז מדוע איננו חולים? לרוב בזכות מערכת חיסון טובה ובריאה, שטיפת ידיים בסבון לפני ארוחה או לפני מגע בעיניים או בריריות.

אז מה נעשה על מנת להכין את גופנו לחורף?

בסו-ג'וק נעבוד על השתקפויות הכליות, הטחול ובלוטות הלימפה.

ממרידיאן הריאות נוריד לחות ויובש ונחזק רוח כדי למנוע הדבקה דרך דרכי הנשימה וכך גם בטחול על מנת למנוע הדבקה דרך מערכת העיכול.

כיצד נשמור על עצמנו ועל ילדינו באמצעים טבעיים מעולם החומר?

אחת מהדרכים האהובות עליי היא שימוש בארומתרפיה.

התמצית הארומטית של הצמח מכילה את אותן נגזרות ביוכימיות נדיפות שמטרתן להגן על הצמח מפני נגיפים, חיידקים ופטריות. התמציות האלה התפתחו בצורה אבולוציונית במשך מיליוני שנים כדי שתוכלנה לאפשר לצמח לגדול ולהתפתח ולהתמודד עם פתוגנים.

תהליך המיצוי הארומטי, כל עוד נעשה בתנאים סטריליים וללא מעורבות של ממסים כימיים או שמנים מדללים, ממצה באיכותיות את הרכיבים החיוניים ומאפשר לנו להשתמש בפשטות ובצורה מרוכזת בכל הפוטנציאל הנדיף של הצמחים. כל צמח ואיכויות המרפא הייחודיות שלו כאשר כולם ללא יוצא מן הכלל מסוגלים להגן מפני נגיפים.

אז כיצד נשתמש בשמנים האתריים בהקשר של תינוקות וילדים?

שמן הדגל ללא כל ספק בטיפול בתינוקות וילדים הוא הקמומיל הרומאי, אותו צמח מוכר לנו מבוא האביב... השמן הזה אם כי יקר במקצת כאשר הוא באיכות טובה, שווה משקלו בזהב.

שמן זה ליווה את ילדיי מרגע הלידה ועד לגדלות, שמן איכותי ומופלא.

איכויות הקמומיל הן המרצה עדינה של מערכת החיסון, הפעלה של מערכת העיכול, טיפול בכל מחלות העור כמסבוריאה ואטופיק דרמטיטיס  ועד להרפס... והרגעת סטרס, מתח וכיווצי שרירים.

עם הולדת בתי הראשונה, בהיות סטודנט ספקן ותפרן בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, פינטזתי על שמן ארומטי של חברת טיסרנד היוקרתית ובסופו של דבר הזמנתי.

עד שהגיעה ההזמנה מאנגליה, השתמשתי בגרב ובה כמות מכובדת של פרחי קמומיל כמו בחליטה... באמבט של התינוקת החמודה. זה היה טקס נחמד, אבל קצת מסורבל.

כאשר הגיעה ההזמנה, הומרה הגרב הממולאת בטיפה אחת של שמן איכותי בטירוף.

כיום אני משתמש בשמן של דוטרה שהינו איכותי יותר מאותו שמן של טיסרנד כיוון שמותר גם לבליעה.

כן, השמנים של חברת דוטרה כולם ללא יוצאי דופן נעשים בצורה סטרילית ונושאים תו תקן CPTG של נקיון ואיכות ולביוכימאים ביננו ניתן לקבל בדיקת ניקיון כרומטוגרפית  של כל batch  שמן לפי מספר האצווה בתחתית הבקבוק.

אז אמרנו קמומיל לבעיות עור, מערכת חיסון, מערכת עיכול והרגעת סטרס, מתח שרירים ושנת לילה.

את הקמומיל נשים בדיפיוזר ונפיץ ריח בחלל חדר התינוק אבל גם אצלנו בסלון, זכרו שהנגיפים נשאים באוויר והשמנים הנדיפים, מנטרלים אותם תוך כדי שהם מפעילים אצלנו מנגנוני ריפוי עצמיים.

לבעיות עיכול ניתן למהול טיפת שמן קמומיל בכף שמן נשא (זרעי ענבים) ונעשה איתו את מערכת העיכול של התינוק על הבטן עצמה עם כיוון השעון ובהשקפות חרק גדול.

השמן השני, יותר מוכר אולי לחלקנו הוא הלבנדר, שמן נפלא וידידותי למשתמש, מצויין לכל סוגי העיסוי ומרגיע בפני עצמו מתח, כיווצי שרירים ועור מגורה או פצוע.

הערה: על תינוקות את השמנים הללו יש למהול טיפה אחת ב-5-16 מ"ל שמן נשא. הם מאוד מרוכזים.

שמן נוסף מצוין להפרעות בעיכול ולהמרצת פעילות תקינה הוא ה-Digestzen אשר מכיל אוסף צמחים ממשפחת האניס שהינם נוגדי גזים וממריצים את מערכת העיכול.

את הדיג'סטזן ניתן למבוגרים בצורת קפסולות לבליעה לתינוקות וילדים ניתן פשוט לעשות עיסוי עם שמן מהול על הבטן או אזורי ההשתקפות הרגישים. מיהול של טיפה לכפית של שמן (5 מ"ל).

לפתיחת אף סתום ודרכי נשימה נשתמש בדיפיוזר בתערובת השמניםAir   אשר מיועדת לפתיחת דרכי הנשימה. אצל תינוקות ניתן למהול טיפה ברבע כפית שמן ומשם לדיפיוזר. לטיפול בילדים מעל גיל שנתיים ניתן פשוט לשים טיפה אחת בדיפיוזר ולהעלות על פי צורך. את העיסוי אצל תינוקות וילדים נעשה על השתקפות חרק גדול על גבי האמות והשוקיים נמצא את השתקפות הריאות ודרכי הנשימה. אזור האף יהיה במרכז כף היד וכף הרגל כמתואר לעיל. 

על תינוקות וילדים יש להשתמש בשמן מהול...

שימו לב שמן זה אינו מיועד לבליעה!!!

השמן המסכם הוא למעשה תערובת השמנים On guard  שמבוססת על מתכון עתיק יומין מהמאה ה-14, בזמן המגיפה השחורה נתפסו שלושה גנבים שפרצו לבתים של חולים בדבר (החיידק ירסיניה פסטיס), כאשר הובאו הגנבים אל מול המלך, הבטיח לחנון אותם אם יסבירו כיצד לא נדבקו. אחד מהגנבים היה כימאי שהפיק שמנים אתריים אותם שם במסכה דמוית מקור ציפור. בימינו חודשה התערובת העוצמתית ומשווקת במספר צורות.

הצורה המומלצת עבור ילדים היא צורת ה-Beadlet, פנינים קטנטנות אשר מכילות 0.25 מ"ל שמן אתרי בכל אחת מהן. 

את האון גארד ניתן להפיץ בדיפיוזר מהשמן הארומטי כמו גם לתת לילדים מעל גיל 6 לבליעה.

בנוסף לאפקט ההמרצתי של מערכת החיסון, ניתן גם כרפואה מונעת כאשר אחרים בסביבת הילדים חולים, ומשמש זרז להוצאת תולעים ממערכת העיכול כמתואר לעיל.

לקריאה נוספת אודות שמנים אתריים, או על חברת דוטרה ובעיקר על הערכה הביתית של דוטרה שמהווה מעין קופסת עזרה ראשונה ריחנית לכל מיני בעיות ביתיות מהתקררות וכאבי ראש, דרך מערכת העיכול והחיסון ועד להפרעות קשב וריכוז ובעיות שינה, ניתן ללחוץ על הקישור הבא ולעבור לדף נחיתה.

רבים מחברינו חברים בדוטרה וישמחו להזמין עבורכם את השמנים, מפיצים של החברה על כל רכישה מקבלים זיכוי לרכישה הבאה, כך שאתם זוכים בשמן איכותי והם בצ'ופר וכולם מרוצים.