1 דקות קריאה
דיקור בסו-ג'וק - טיפול באמצעות מחטים, סו-ג'וק מיקרו-אקופנקטורה

דיקור סו-ג'וק

על פי ספר הרפואה פנימית של הקיסר הצהוב, ה- Nei Ching שמתוארך לשנת 2600 לפנה"ס, המושג Bianshi (ביינשי)  שפירושו מחטי אבן, פותח באזור המזרחי של סין שלימים אופיין כמובלעת הקוריאנית.
בחפירות ארכיאולוגיות באזור סונג-פיונג דונג, וונקי קים בקוריאה נמצאו מחטי אבן ושברי עצמות ששימשו לדיקור בשנת 3000 לפנה"ס.

למעשה שיטת הסוג'וק מבוססת על יכולתו של הגוף להגיע לאיזון באופן עצמאי. הנחת הייסוד היא שהגוף הינו יצירה מושלמת אשר מכילה בתוכה רבבות מנגנונים לשמירה על איזון ובריאות.
מכאן, במצבי מחלה או חיסור איזון עלינו לגרות נקודות ריפוי מסויימות בגוף האדם על מנת לזרז ולאפשר את תהליך ההחלמה הטבוע בגופנו.
במהלך הטיפול בשיטת הסוג'וק אנחנו משתמשים באמצעי גירוי שונים החל מעיסוי של נקודות, גירוי באמצעות צבעים או מכשירי אור, גירוי באמצעות זרעים, גירוי באמצעות מגנטים, גירוי באמצעות אמצעים שונים טבעיים או מלאכותיים ואף גירוי באמצעות מחטים אשר נקרא גם דיקור.

שיטת הסוג'וק אינה מחייבת שימוש במחטים או דיקור, למעשה אפשר לגרום לריפוי באמצעים שונים ומגוונים ואפילו ללא אמצעים כלל, ע"י שימוש בידיים שלנו או אפילו אך ורק בנשימה וחיוך.

עם זאת, הדיקור בסוג'וק הינה אחת מצורות הטיפול הפופולאריות ביותר בשיטת הסוג'וק.

בשיטת הסוג'וק משתמשים במחטים שקוטרם 0.18-0.14 מ"מ ולרוב אורך של 7 מ"מ.

הדיקור בסוג'וק מתבצע באופנים שונים בהתאם לטכניקת הדיקור הדרושה:

אדיקור בהשתקפויות הסו-ג'וק: 
בשיטה זו אנו משתמשים על מנת לפתוח חסימות בנקודות ההשתקפות. הנחת הבסיס בשיטת הטיפול בהשתקפויות הינה שהבעיה בגוף נוצרת בשל חסימה אנרגטית ואותה חסימה אנרגטית משתקפת גם על בנקודות ההשתקפות (סוג'וק).

על מנת לפתוח את החסימה יש לדקור ב-º90 (ניצב) לנקודת ההשתקפות. היתרון בדיקור על פני שיטות גירוי אחרות בסוג'וק הינו הדיוק ומהירות התגובה. ככל שנדייק יותר במציאת נקודת הריפוי החסומה (על פי כאב) וככל שנדייק בפעולת הדיקור עצמה, הסימפטום יחלוף מהר יותר.



עלינו ליזכור שלכפות הידיים שלנו יש מימד עומק ולכן יש חשיבות רבה לעומק הדיקור. אם נבצע דיקור עמוק מידי או דיקור שטחי מידי, אם נסטה טיפה לימין או לשמאל מהנקודה אנחנו עשויים לפספס אותה וכן גם נפספס את הריפוי, במקום ריפוי מלא נגיע לריפוי חלקי כיוון שפגענו ליד הנקודה ולא בנקודה עצמה.
בדיקור בהשתקפויות על פי שיטת הסוג'וק משתמשים בד"כ באינג'קטור משקולת אשר מיועד להחדרת מחטים.

היתרונות בשימוש באינג'קטור המשקולת הינו שהמחט נכנסת בדיוק לעומק הדרוש על פי התנגדות הרקמה. שימוש באינג'קטור קפיץ אינו מומלץ להשתקפויות אלא ל-6 קי. שימוש באינג'קטור קפיץ עלול לפספס את עומק הנקודה הרגישה ואף לגרום לנזק רקמתי.

ב. דיקור 6 קי במרידיאנים:
בדיקור 6 קי על גבי השתקפויות המרידיאנים בכפות הידיים (סו) ובכפות הרגליים (ג'וק) נשתמש בטכניקה אחרת של דיקור. הפעם המחטים הינן תת עוריות ויכולות להיות מוחדרות ממש על פני העור בצורה מקבילה. הדיקור מתבצע לפי כיוון הטיפול, כאשר נרצה לחזק מרידיאן או תת אנרגיה במרידיאן נחדיר מחט עם כיוון המרידיאן וכאשר נרצה להחליש או לפזר נחדיר מחט כנגד כיוון המרידיאן. הדיקור מתבצע על פני העור ולרוב אינו כואב. את המחטים מחדירים כ-3 מ"מ לעור.

במקומות שונים ברחבי העולם בהם התפתחה שיטת הסוג'וק נוהגים שונה לגבי זווית הדיקור, יש שמחדירים מחטים ב- º30 לפני השטח של העור (רוסיה) ויש שמחדירים בזווית של º45 לפני השטח של העור (הודו). למעשה מניסיונות שונים, גם הדבקה של מחטים ללא דקירה כלל מביאה לאפקט והשפעה והבחירה האם לבצע דיקור או רק להניח מחטים בשיטת הסוג'וק נקבעת ע"י המטפל, רמת הביטחון העצמי שלו, רמת התודעה שלו ודרישות המטופל. כמובן שכאשר מדובר בתינוקות וילדים או אנשים רגישים או במקרי חשש או פחד ממחטים, נעדיף להדביק אותן או להשתמש באמצעים אחרים.

ג. דיקור שלושת המקורות:
השיטה המתקדמת ביותר ברפואת הסוג'וק הינה דיקור שלושת המקורות. טכניקת דיקור שלושת המקורות הינה טכניקה של עבודה ספיראלית על מפרקי אצבעות הידיים והרגליים. המחטים מונחות בכיווניות ספציפית על פי מטרת הטיפול.

הדיקור יכול להתבצע בצורה אנכית º90 בנקודות רגישות על פני המפרק שנבחר לטיפול ממש כמו בדיקור על פני השתקפויות. הדיקור יכול להיות גם סביב המפרק דוגמת הורדת הטרו, חיזוק הומו, חיזוק ניוטרו ו- º90  בנקודת הניוטו למשל. דוגמא נוספת לדיקור שלושת המקורות הינה דיקור סביב המפרק על פי הסדר התפקודי – חיזוק ניוטו – חיזוק הטרו – חיזוק ניוטרו וחיזוק הומו.

דיקור נקודה פתוחה או דיקור במחט אחד נעשה לרוב בנקודת הניוטו של המפרק, על המטפל להיות במצב (ניוטרו) ומתוך חיבור לחיוך הוא מבצע דיקור בצורה ניצבת בנקודת הניוטו של המפרק. דיקור שלושת המקורות הינה שיטה תודעתית, על המטפל להיות מרוכז בכל התהליך של מציאת הדרך לנקודה, חישוב מיקום המפרק והנחת המחטים. אם הדעת מוסחת במהלך התהליך יש להתחילו מחדש.

דדיקור להנעת אנרגיה בתעלות הסוג'וק (סוג'וק-קי)
גם בשיטת הסוג'וק קי ניתן להשתמש במחטים, גם הפעם נניח את המחטים על פני השטח ונתשמש בכיווניות המחט. גם בדיקור לטיפול סוג'וק קי לכיווניות המחט יש משמעות. האנרגיה נעה על פני המחט מאזור עודף לאזור חוסר יחסי כלומר מהידית שהיא מתכת יותר דחוסה לכיוון חוד המחט הדק יותר. דיקור לסוג'וק קי יתבצע על תעלות הסוג'וק קי למשך 2 דקות עד שעתיים. את הדיקור נבצע אך ורק כאשר יש לנו סימפטום מדיד וכאשר אנחנו משוכנעים בכיוון הטיפול המדויק.

 

סיום טיפול הדיקור:

א.את המחטים נהוג להוציא על פי סדר ההחדרה, המחט שהוחדרה ראשונה יוצאת ראשונה, כך אנו שומרים על התודעה שלנו מכוונת לריפוי גם בשעת סיום הטיפול.

ב.  יש לשאול את המטופל כיצד הוא מרגיש בסיום הטיפול ולאחר הוצאת המחטים.

ג. במקרים מסוימים של טיפול חזק מידי תיתכן הופעה של סחרחורת או חולשה. מומלץ להישאר במצב ישיבה ולשתות משקה ממותק.

ד. במקרים חריגים של חיוורון, סחרחורת קשה או חולשה קיצונית יש לבצע עיסוי בהשתקפות הלב, המוח והאדרנל עד שהמטופל מרגיש טוב יותר ואז לשחרר אותו לביתו.


 

כללי זהירות
1.  אין לתת גירוי חזק לאנשים חלשים.
2.  להיזהר כאשר מטפלים באדם הנמצא תחת סטרס רגשי
3. אין לתת גירוי חזק למטופלים שלא ישנו טוב או שהינם מורעבים.
3. להיזהר בזמן טיפול בחולי איידס או צהבת נגיפית C.
4. אין לתת גירוי חזק למטופלים החוששים מהטיפול.
5. אין לתת גירוי חזק לנשים בהריון.
6. להיזהר בטיפול במטופלים הסובלים ממחלת נפש.
7. יש להיזהר עם מטופלים תחת השפעת סמים או אלכוהול .
8. אין לבצע דיקור למי שמסרב לקבל טיפול.